Saturday 10 March 2012

KONSEP TAMADUN



Tamadun boleh dimaksudkan dengan:

1.     Madain atau mudun .

2.     Madana bermaksud tinggi budi bahasa dan pembukaan bandar.

3.     Civilisation berasal dari Greek civitas bermakna bandar

4.     Peradaban manusia.

5.     Maksud tamadun dari sudut Barat:
a.     Dikaitkan dengan pembangunan lahirah spt dalam aspek kebudayaan – penulisan undang-undang, kesenian dan perbandaran.
b.  Pencapaian lahiriah ialah kayu ukur kemajuan dalam sesebuah masyarakat.
c.     Pembangunan lahiriah pula ialah proses perkembangan tamadun.

6.     Maksud tamadun dari sudut Islam:
a.      Merangkumi pembangunan lahiriah dan rohaniah.
b.     Ibn Khaldun melihat dari aspek kehidupan bandar.
c.     Syed Naquib al-Attas menegaskan pencapaian tahap tatasusila yang tinggi dan kebudayaan yang luhur oleh sesebuah masyarakat.

7.     Ibn Khaldun – nama sebenar Abd Al Rahman Ibn Muhamad.
a.      Lahir – di Tunisia
b.     Pemikir yang unggul dan asli sosiologi Islam.
c.  Menganggap kehidupan bandar ialah kehidudpan bertamadun.   Terbentu apabila lahir semangat assabiah atau kekitaan – maka lahir semangat tolong menolong dan kerjasama.
d.     Penulisannya – berasaskan pengalaman.
e.      Karya sulung Muqadimmah – guna istilah
              i.      Umran bermakna tanah yang didiami secara tetap, berkembang dan maju.
            ii.      Hadarah – hidup di bandar yang penuh tatasusila, kesopanan, sopan, adan bermoral yang tinggi.
           iii.     Karyanya jadi rujukan sarjana barat, bidang sosiologi dan sejarah.

Friday 9 March 2012

PERTEMBUNGAN TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN LAIN

CARA PERTEMBUNGAN

Perdagangan dan Perniagaan
Penguasaan Islam terhadap kawasan Teluk Parsi, Laut Merah dan timur Mediterranean telah membolehkan perdagangan jarak jauh menjadi satu alat utama pertembungan Islam dengan tamadun lain. Seawal abad ke-7 masihi, orang Islam telah menetap di Canton,China dan membolehkan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun China

Hubungan Diplomatik 
Salah satu cara orang Islam mendapatkan pengetahuan tentang cara hidup,cara berfikir dan cara mentadbir daripada tamadun luar. Kumpulan peneroka islam telah berjaya membuat hubungan diplomatik dengan kawasan seperti Cordova, Valencia dan Rhoda. Ini telah membolehkan berlakunya pemahaman secara aman antara orang Islam dengan orang bukan Islam tentang cara hidup, pandangan politik, keagamaan ekonomi dan pentadbiran.

Penaklukan dan Ketenteraan
Bagi meluaskan kawasan dan penyebaran Islam, kesemua kerajaan Islam telah membentuk ekspedisi ketenteraan Apabila Islam menguasai Iraq dan Iran, Islam telah bertembung dengan Parsi.Kedua-dua tamadun ini saling mempengaruhi. Berlakulah interaksi dan asimilasi antara tamadun Islam dengan tamadun lain yang diakibatkan oleh penaklukan dan ketenteraan. Apabila tentera Islam menakluk kawasan Mesir dan Afrika Utara, Islam bertembung dengan tamadun Eropah terutama tamadun Rom,iaitu empayar Byzantine.

Kebudayaan 
Perluasan kuasa membawa kepada pertembungan kebudayaan. Seperti di Sepanyol, bahasa arab menjadi bahasa utama di Sepanyol semasa Kerajaan Umaiyah berpusat di Cordova. Lahir golongan Mozarah Orang Tempatan yang beragama Kristian tetapi mengamalkan kebudayaan Islam dan berbahasa Arab.

Intelektual  
Berlaku antara cendekiawan Islam dengan bukan Islam. Penyebaran Islam di Eropah bukan sahaja membolehkan pedagang Islam berdagang di Eropah malah membawa keuntungan kepada para intelek Islam. Ilmuwan Islam telah berjaya mendalami ilmu dan keilmuan tamadun eropah serta memperkembangkan lagi ilmu tersebut menurut pandangan intelektual Islam.

KESAN PERTEMBUNGAN

Sudut Keagamaan
Islam mengubah sistem kehidupan penganutnya dan juga mereka yang di bawah taklukannya. Membawa satu nilai akidah yang amat penting iaitu kepercayaan kepada Allah S.W.T.

Sistem Perundangan
Berdasarkan al-Quran dan hadis untuk dijadikan panduan dan pedoman para penganutnya. Mudah diterima kerana bersifat sarwajagat dan tidak terbatas kepada bangsa ataupun kaum dan kawasan geografi Cendekiawan islam seperti al-Farabi, al-Miskawayh dan al-Mawardi telah menghasilkan beberapa karya yang penting dalam bidang undang-undang dan pemikiran politik Hasil tulisan ini telah memberi kesan yang mendalam kepada perkembangan pemikiran politik dan perundangan dalam sejarah orang islam dan dunia Barat.

Perluasan Kawasan
Penyebaran Islam Dari segi politik: Melahirkan pelbagai bentuk kerajaan dan masyarakat di dalam Dunia Islam seperti kerajaan Delhi Mughal di India. Kerajaan islam tidak wujud di China tetapi telah mewujudkan masyarakat Islam yang kekal sehingga hari ini. Kerajaan Umaiyah, Abbasiyah dan Uthmaniyah telah mengamalkan sistem kerajaan pusat yang kuat dan sistem berasaskan akidah dan syariah walaupun sistem pemerintahannya berbeza.

Penguasaan Ekonomi Umat Islam
Islam Perdagangan lebih berkesan Memastikan keselamatan laluan perdagangan di kawasan naungannya. Kerajaan Uthmaniyah mempunyai armada laut bagi memastikan keselamatan kapal-kapal pedagang di kawasan Teluk Parsi, Laut Merah,Laut Mediterranian dan Laut Hindi Kawasan pusat ekonomi Islam meliputi kawasan seperti Aden,Siraf,Basra,Iskandariah dan Istanbul Berjaya berdagang ke kawasan India,Ceylon,Kepulauan Melayu dan China di sebelah Timur. Di sebelah Barat pula seperti di Sepanyol,selatan perancis,Armenia, dan kawasan gurun sahara di benua Afrika. Semasa zaman Uthmaniyah, Istanbul merupakan pusat aktiviti perdagangan dan perniagaan,sesuai dengan kedudukan strategik sebagai jambatan di antara dunia Timur dan dunia Barat. Menguasai perdagangan Laut Merah, Laut Mediterranean, Teluk Parsi, Lautan Hindi dan Laut China Selatan

Proses Urbanisasi Dan Organisasi Sosial
Mempengaruhi penyelarasan undang-undang yang saksama di kawasan Balkan semasa pemerintahan kerajaan Uthmaniyah. Mempengaruhi perkembangan pendidikan dengan membangunkan kurikulum yang memberikan penekanan kepada pendidikan berbentuk agama,sains,matematik dan teknologi. Mempengaruhi cara berpakaian, berfikir, bertutur, berdagang dan berpolitik. Pengaruh ini berterusan kepada orang Eropah sehingga ke pertengahan zaman Renaissance .

Proses Perkembangan Penterjemahan
Membolehkan pertukaran pendapat di kalangan cendekiawan Islam dengan bukan islam Pada peringkat awal, cendekiawan Islam menekankan kepada proses pengumpulan maklumat dan teks penulisan para cendekiawan daripada tamadun zaman sebelumnya. Kebanyakan penterjemahan daripada hasil karya penulis Greek seperti Aristotle, Plato, Galen dan Hipocrates. Dipertingkatkan lagi dengan penubuhan sebuah perpustakaan(Baitulhikmah) yang ditubuh oleh Khalifah Harun Al-Rasyid semasa zaman kerajaan Abbasiyah Membolehkan bahan penulisan daripada tamadun lain disimpan dan dikaji oleh cendekiawan Islam

Perkembangan Intelektual Orang Islam
Zaman kegemilangan keilmuan Islam berlangsung antara abad kelapan hingga zaman keruntuhan kerajaan Abbasiyah pada tahun 1258 M. Berlangsung hampir 5 abad yang merupakan satu-satunya zaman era sejarah yang gemilang. Melahirkan ramai cendekiawan Islam dalam setiap bidang keilmuan.

Kesenian Islam
Dari segi seni bina: Masjid Cordova di Sepanyol Masjid Sultan Ahmed (Masjid Biru) di Istanbul Istana Alhambra di Granada Memaparkan elemen-elemen yang terdapat dalam kepercayaaaan tauhid dan akidah.

Kesusasteraan Islam 
Antara penulis puisi dan novel agung dalam sejarah persuratan manusia termasuklah: Omar Khayyam ( Ruba’iyah ), Al-Jahiz ( Kitab Al-Bayan ) Jalal ad-Din Rumi ( puisi bertema ketuhanan ) Pemuisi wanita yang terkemuka ialah Rabiah’ al-Adawiyah yang banyak menghasilkan puisi bertemakan ketuhanan dan hubungan antara manusia dengan tuhan.

Pelayaran dan Pengembaraan
Semasa zaman kemuncak, ramai cendekiawan Islam mengembara dan meneroka kawasan di luar naungan Islam untuk menambah ilmu pengetahuan. Antara pengembara terkenal ialah Ibn Battuta yang mengembara ke China, India dan Afrika. Catatan yang dibuat oleh Ibn Battuta sepanjang penerokaannya amat dihargai oleh sejarawan dari segi ketepatan fakta tentang kawasan yang dilawatinya. Pengembara lain yang terkenal ialah al-Mascudi yang mengembara ke China, Parsi, India, dan Timur Afrika

Pengaruh kepada kehidupan masyarakat Eropah
Mempengaruhi dari aspek pemikiran,sistem politik dan sosial. Membawa masyarakat Eropah keluar daripada Zaman Gelap dan mempengaruhi perkembangan sejarah Eropah seterusnya.

TAMADUN ISLAM



Islam telah melahirkan antara tamadun manusia yang terunggul di dunia. Kehebatan tamadun Islam telah mengubah arah kegelapan tamadun barat menjadi sebuah tamadun yang hebat hingga ke hari ini. Kajian demi kajian dibuat terhadap tamadun Islam telah melahirkan banyak ahli fikir eropah. Secara kasar tamadun Islam lebih mementingkan akhlak keperibadian mulia setiap insan tanpa membezakan setiap bangsa. Namun tamadun barat lebih mementingkan kepada keuntungan atau lebih tepat materialistik (kebendaan) walaupun soal ahklak insan terbiar.


DEFINISI TAMADUN ISLAM 
Bahasa Arab  
1. Badarah dikaitkan dengan kehidupan berpindah – randah di pedalaman yang jauh daripada kemajuan , serta lebih banyak bergantung kepada pertanian dan ternakan abgi memenuhi keperluan hidup 
2. Umran adalah terbitan dari perkataan ‘Amara yang bererti ‘kawasan tanah atau rumah yang didiami, diduduki orang, tinggal menetap, segolongan penduduk yang menetap dan seumpamanya dalam suatu  keadaan yang berkembang subur lagi makmur dari keadaan kering tandus atau terbiar dan binasa
3. Hadarat membawa erti ‘suatu wilayah, daerah atau bahagian dari ibukota-ibukota atau bandar-bandar atau kampung-kampung dan dari kawasan yang didiami’ 
4. Maddana dan madana yang bermaksud membangunkan kawasan (material) dan akhlak (kerohanian). 

Bahasa Inggeris
1. civilization yang diambil dari bahasa Latin civitas bererti ‘bandar’.

Bahasa Melayu
1. peradaban merujuk kepada keadaan masyarakat manusia yang dicirikan oleh taraf kemajuan kebendaan serta perkembangan pemikiran (sosial, budaya, politik dan lainlain), negara dan penduduknya yang telah mencapai taraf kemajuan kebendaan serta perkembangan pemikiran, budaya atau cara hidup orang-orang   ( negara, kawasan, atau sesuatu zaman), dan keadaan pemikiran ( budaya dan moral yang halus). Kamus Dewan (Edisi Ketiga), 1994. Kuala Lumpur: DBP.
2. kebudayaan diertikan sebagai hal-hal yang berkaitan dengan budi dan akal manusia.


DEFINISI TAMADUN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
Ibn Khaldun
Ibnu Khaldun dalam kitabnya al-Muqaddimah memperkenalkan dua terminology al–umran dan al– hadarah
dalam abad ke – 14 yang membawa maksud sekumpulan manusia yang tinggal kekal di sesuatu tempat  atau kota atau wilayah dan tanah pertanian yang akhirnya merintis kemajuan,kemakmuran dan pencapaian yang bersumberkan agama.

Abu Nasir al – Farabi
Telah memperkenalkan istilah al–Madaniah dalam abad ke–11 Masihi dalam kitabnya as–Siyasah
al–Madaniah. Terminologi ini diambil daripada akar kata Madinah iaitu sebuah Negara Islam yang pertama yang diasaskan oleh Rasuulah s.a.w. Madaniah yang digambarkan oleh Farabi ialah pencapaian umat Islam di kota yang berasaskan wahyu iaitu akidah, syarak dan akhlak.


 DEFINISI TAMADUN MENURUT PERSPEKTIF BARAT  
E.B Taylor 
Tamadun ialah suatu rangkaian rumit yang merangkumi aspek – aspek keilmuan, kepercayaan, kesenian, nilai – nilai moral, perundangan, tradisi, bakat dan kebolehan yang dihasilkan oleh masyarakat

Arnold Toynbee
Tamadun ialah suatu sistem yang dapat membantu manusia menambah hasil pengeluaran atau produktiviti dan ia mempunyai empat elemen, iaitu bahan – bahan ekonomi, system politik, pengetahuan dan seni.

J.K Fiebleman
Tamadun ialah kepandaian mengeksploitasi material oleh masyarakat. Dengan perkataan lain, proses masyarakat ke atas material dengan sendiri menjadikannya barang baru bagi sesuatu keperluan.


SUMBER TAMADUN ISLAM 
Al-Quran
• Mukjizat Nabi Muhammad SAW.
• sumber utama- sebagai pengantara amanah yang diberikan Allah untuk manusia.
• Kalam Allah yang berbentuk saranan, suruhan, larangan, kisahkisah tauladan, sumber rujukan ilmu dan
  sebagainya.
• Kebenaran Al-Quran adalah muktamad kerana ia bersumberkan Allah.  Tiada syak dan ragu-ragu
   terhadapnya.
• Nama-nama Al-Quran yang membuktikan kemukjizatannya :
  1. Al-Kitab
  2. Al-Furqan
  3. Al-Zikr
  4. Al-Tanzil
  5. Al-Mushaf
Ijma’
• Persetujuan atau permuafakatan para mujtahidin umat Nabi Muhammad SAW selepas kewafatan baginda.
• Menjadi sumber rujukan sesebuah tamadun selepas Al-Quran dan Al-Hadis.
• Contoh dalil :

“Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya.” (An-Nisa : 59)

Qiyas 
• Menetapkan sesuatu hukum yang tertentu pada masa yang lain kerana persamaan kedua-keduanya dari
  segi ‘illah.
• Dalil :

 “Maka ambilah (kejadian itu) untk pelajaran, wahai orang-orang yang mempunyai pandangan.”(Al-Hasyr:2)


KANDUNGAN TAMADUN ISLAM

Pada tahap paling minimum, kandungan tamadun sekurang-kurangnya terdiri daripada 6 ciri asas iaitu:
a) mempunyai kehidupan dibandar
b) mempunyai pemerintahan dan kerajaan
c) mempunyai bahasa dan tulisan
d) mempunyai sistem perundangan
e) mempunyai agama dan sistem kepercayaan
f) mempunyai pengkhususan dalam pekerjaan


CIRI-CIRI TAMADUN ISLAM 

Amalan beragama, pembandaran, pengkhususan pekerjaan, inovasi teknologi dan penulisan.

Edward L.Farmer
  • revolusi pertanian, penempatan kekal, stratifikasi sosial,
  • amalan beragama, urbanisasi, pengkhususan pekerjaan, inovasi 
  • teknologi dan pengenalan sistem tulisan.  

M.A.J. Beg
  • Penyebaran teknologi pertanian 
  • Penternakan yang mengubah tradisi kehidupan nomad 
  • Revolusi dalam perbandaran yang menekankan aspek kemunculan bandar dan negeri. 
  • Hubungan sosial yang baik. 
  • Kewujudan sistem pengairan. 
  • Teknologi tembaga dan besi 
  • Sistem penulisan.  

Ibnu Khaldun  
  • Agama yang lebih tinggi 
  • Sistem perundangan yang teratur 
  • Sistem negara yang teratur. 
  • Sistem tulisan yang mantap. 
  • Bentuk seni yang jelas. 

Jurzi Zaydan 
  • memberi perhatian  kepada pemerintahan Islam termasuklah sistem pentadbirannya, 
  • bandar-bandar Islam      
  • susun lapis masyarakat sosial yang teratur rapi. 
  • perkembangan ilmu sains dan pendidikan yang tinggi. 
  • bangunan-bangunan yang mempunyaiciri Islam dan kesenian Islam yang halus.  
  • Pembangunan dan pertumbuhan bandar telah diterima oleh kebanyakan sarjana sebagai ramuan utama dalam melihat kelahiran Tamadun Islam. 
  • Bandar-bandar Islam ini telah mengembangkan Islam dan ada ikatan dengan kemantapan ekonomi. 

SUMBANGAN TAMADUN ISLAM
BIDANG MATEMATIK
Abu Bakar Hussien Al-Karkhi 
↬ Menulis dalam bidang algebra, aritmetik dan geometri.

Al-Khawarizmi 
↬Bapa Algebra, merupakan seorang ahli matematik dan astronomi.
↬Banyak karya beliau yang terkenal di Barat,antaranya : 

  1.     Mufatih al-Ulum
  2.     Al-Jami wa al-Tafsir bi Hisab al-Hind 
  3.     Al-Mukhtasar Fi Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah

Al-Battani
↬ Ahli matematik Islam terbaik dan telah memperbaiki trigonometri serta menghasilkan sifir kotangen yang         
     pertama.
↬ Berjaya menghitung waktu yang digunakan bumi untuk mengelilingi matahari.
               

BIDANG ASTRONOMI
↬ Banyak karya-karya para ilmuwan Islam tentang ilmu astronomi telah diterjemahkan oleh beberapa
     individu  kepada bahasa lain seperti:

  1. karya karangan Abu Ma’syar dan al-Khawarizmi ( diterjemah kepada bahasa Latin oleh of Bath dan John of Siville)
  2. karya al-Battani ( diterjemahkan kepada bahasa Latin oleh Alfonso X).

 ↬ Ibn al-Zarqiyali telah berjaya menentukan gerhana matahari dan telah mencipta sebuah kompas untuk
      menentukan jarak antara bulan dan bumi dan di antara bintang-bintang dan matahari.


BIDANG BOTANI
↬ Pada abad ke-12M, Ibn Arabi telah menulis sebuah buku tentang botani. Al-Ghafiqi dari Cordova telah
     menerbitkan sebuah buku tentang tumbuh-tumbuhan dan 50 jenis pohon buah-buahan.

Ibn al-Baytaryang berasal dan Andalus telah menyusun sebuah buku yang menyenaraikan 1400 jenis
    dadah yang boleh diproses daripada binatang, tumbuh-tumbuhan dan bahan galian.
  • Kitab al-Mughni fi al-Adwiyah al-Mufradah



BIDANG FALSAFAH & PEMIKIRAN 
⊜ Falsafah Islam diasaskan atas kekuatan wahyu dan  akal.

⊜ Ahli falsafah Islam yang terkenal seperti Al-Kindi, Al-Farabi, Ibnu RusydAl-Ghazali, Ibnu Hazm, Ibnu
    Maskawaih, dan Ibnu Sina.

Al-Farabi
  • Menurut Al-Farabi, akal adalah satu gejala yang mempunyai daya kekuatan yang dapat memancarkan roh. Dalam daya kekuatan itu terdapat beberapa daya yang lain seperti daya keinginan untuk hidup (survival instinct), dalam pemeliharaan diri (self defence mechanism) dan pengembangan zuriat (breeding mechanism).


Al-Kind
Tujuh perkara penting yang dibincangkan:-
  1. Adanya Tuhan menyebabkan adanya alam.
  2. Kegiatan Tuhan berkembang di antara langit dengan bumi.
  3. Jiwa bumi adalah daya penggerak Tuhan.
  4. Jiwa bumi telah menyebabkan terjadinya langit, bintang dan planet-planet di angkasa lepas.
  5. Jiwa manusia merupakan pancaran jiwa bumi.
  6. Manusia bersifat dualism,kemerdekaan kekal dan abadi hanya dapat dicapai dalam dunia akal budi keamanan dan ketakwaan kepada Allah s.w.t.
  7. Orang yang hendak mencapai kemerdekaan dan kebebasan itu harus memperkembangkan kekuatan akalnya dengan jalan ilmu ketuhanan dan ilmu tentang alam semesta.



BIDANG PERUBATAN
♂ Tamadun Islam telah memberi sumbangan terbesar dalam bidang farmasi. Ia telah memperkenalkan
    kaedah-kaedah rebusan,pendebuaan,basuhan, campuran,larutan salap,penyulingan,kalsinasi,
    pensublimatan untuk menyediakan ubat-ubatan.

♂ Tokoh Islam yang penting dalam bidang ini ialah :-
    a) Ibnu Sina   
  • Merupakan pakar perubatan,sains,falsafah,muzik, matematik,puisi dan kaji bintang.
  • Menghasilkan karya Al –Qanun fi al – Tibb.
  • Menemui gejala penyakit diabetes.

    b) Al-Zahrawi
  • Antara sumbangan beliau dalam bidang ini ialah sebagai seorang pengkaji alat-alat pembedahan.
  • Menghasilkan alat-alat untuk mengenalpasti bahagian dalaman badan seperti telinga.
  • Orang pertama yang mengenal pasti penyakit keturunan yang dikenali sebagai hemophilia dan menjadi orang yang pertama menceritakan dengan terperinci mengenai hemofilia dan penggunaan benang sutera untuk tisu yang berselirat.